شهید مطهری؛ اصلاحگر بیادعای زمان
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۴۵۸۵
استاد مطهرى اولین شخصیتى است که به خطرِ سران سازمان موسوم به «مجاهدین خلق ایران» پى برد و دیگران را از همکارى با این سازمان باز داشت و حتى تغییر ایدئولوژى آنها را پیش بینى کرد. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم-طاهره سترگ
پیشروی یا مبارزه؛ تکامل یا انحراف؛ مُصلح یا مُرتجع و به قول شهید، مصلح و مرتجع هر دو علیه زمان قیام میکنند، با این تفاوت که مصلح علیه انحراف زمان و مرتجع علیه پیشرفت زمان قیام میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
راستى تاکنون به این مسئله فکر کردهاید که چرا ما در تاریخ اسلام از هر طبقهاى شخصیتهاى مبرّز داشتهایم؟ اُدباى بزرگ، حکماى بزرگ، فقهاى بزرگ، شعراى بزرگ، وعاظ و خطباى بزرگ، کُتّاب و نویسندگان بزرگ، منجمین و ریاضیون بزرگ، سیاستمداران بزرگ، صنعتگران و هنرمندان بزرگ داشتهایم ولى مصلحین نداشتهایم و از این جهت ما خیلى فقیریم. البته کم و بیش «مصلح» در میان ما ظهور کرده اما نه آن اندازه که انتظار میرود، با اینکه ما اصلى در اسلام داریم به نام اصل امر به معروف و نهى از منکر. این اصل میبایست مصلحین زیادى به وجود آورده باشد. [2]
اینقدر مصلح نداشتهایم و سخن از اصلاح کمتر شنیدهایم که فکر نمیکنیم این هم یک شأن بزرگى است و شایسته مردان بزرگ است. اگر به ما بگویند امیرالمؤمنین یا سیدالشهداء علیهم السلام مردى بود حکیم، همه معناى این کلمه را میفهمیم و این را مدحى براى آن حضرت میشماریم، و همچنین است اگر بگویند مردى بود فقیه و عارف به احکام الهى، یا بگویند مردى بود خطیب و فصیح و بلیغ. ولى اگر بگویند مصلح بود، چیزى از این کلمه نمیفهمیم و چندان به نظر ما مهم نمیآید، در صورتى که از همه شئون بالاتر همین است و خودشان هم همین اسم و همین شأن را براى خود پسندیدهاند.[3]
حضرت على علیه السلام میفرماید:«اللَّهُمَّ انَّکَ تَعْلَمُ انَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذى کانَ مِنّا مُنافَسَةً فى سُلْطانٍ وَ لَا الِتماسَ شَىْءٍ مِنْ فُضولِ الْحُطامِ وَ لکِنْ لِنَرُدَّ الْمَعالِمَ مِنْ دینِکَ وَ نُظْهِرَ الْاصْلاحَ فى بِلادِکَ، فَیَأْمَنَ الْمَظْلومونَ مِنْ عِبادِکَ وَ تُقامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدودِکَ
خدایا تو میدانى من نه در پى ریاست و زعامت و حکومتم و نه طالب مال و ثروت دنیا؛ من فقط مردى مصلح میباشم، میخواهم نشانههاى از بین رفته دین را برگردانم و در بلاد تو اصلاحى به عمل آورم تا ستمدیدگان در امان قرار گیرند و حدود تو جارى شود.[4]
سیدالشهداء سلام اللَّه علیه در وصیتى که هنگام حرکت نوشت و به برادرش محمد بن حنفیّه داد مینویسد: «انّى ما خَرَجْتُ اشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً، انَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاصْلاحِ فى امَّةِ جَدّى[5] من براى هوی و هوس قیام نکردم. من مردى اخلالگر و ستمگر نیستم. فلسفه قیام من و نهضت من اصلاح طلبى است. من مردى مصلح میباشم.»
و نیز شهید آیتالله مطهری، اصلاح را در دو بُعد کلی دانسته و گویند در دین اسلام دو نوع مصلح داریم؛ مصلح جهانی که مصلح عمومی است و مصلح خصوصی که وظیفهاش مبارزه با بدعتهاست و آن هم وظیفه همه مردم است.[6] «الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه امر به معروف و نهى از منکر میکنند.[7]
از این رو اگر یک جامعه، عادل و متعادل باشد، قابل بقا هست هرچند مردمش کافر باشند؛ اگر ظلم و اجحاف در نتیجه تفاوتها و پست و بلندیها و ناهمواریها در جامعهاى پیدا شد، آن جامعه باقى نمیماند هرچند مردمش به حسب عقیده مسلمان باشند. قرآن پر است از آیاتى که میفرماید سبب هلاک فلان قوم و فلان قوم، ظلم آنها بوده. در یک جا میفرماید: وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ[8] یعنى خداوند مردمى را اگر مصلح باشند. هرگز به سبب یک ظلم هلاک نمیکند. مفسرین اغلب گفتهاند این ظلم مقصود شرک است، چون شرک یکى از انواع ظلم است (إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ) «2»؛ یعنى خداى تبارک و تعالى مردم را به سبب کفر و شرک هلاک نمیکند. اگر خود آنها از لحاظ روابط اجتماعى و حقوق اجتماعى، مردمى عادل بوده باشند.[9]
در پایان شرط موفقیت مصلح دینى را که در نهج البلاغه، ضمن کلمات قصار مسطور است؛ زینت میدهیم و به بیان آن میپردازیم:
«انَّما یُقیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحانَهُ مَنْ لا یُصانِعُ وَ لا یُضارِعُ وَ لا یَتَّبِعُ الْمَطامِعَ؛ امام(علیه السلام) فرمود: فرمان خدا را تنها کسى مىتواند اجرا کند که نه سازش کار باشد (و اهل رشوه) و نه تسلیم و ذلیل(در مقابل دیگران) و نه پیروى از طمعها کند.»[10]
در این جملهها سخن از برپا داشتن فرمان خداست، سخن از چیزى است که از صد سال پیش در زبان مصلحین اسلامى از آن به «احیاى اندیشه اسلامى» تعبیر میشود، سخن از این است که مواقعى میرسد که فرمانهاى خدا در یک جامعه زمین میخورد و نیاز به این است که از نو بنیاد شود، سخن در این است که چه کسى قادر است این کار پیامبرانه را انجام دهد. آیا هر فردى در هر شرایط روحى و اخلاقى و با هر نوع شخصیت معنوى، موفق به برداشتن چنین گامى پیامبرانه میشود؟[11]
حضرت على علیه السلام با قید کلمه انَّما که مفید حصر است، میفرماید کسى چنین توفیقى حاصل میکند که سه صفت بزرگ در او راه نیافته باشد: مصانعه، مضارعه، طمع[12] که با مرور زندگانی شهید میتوان به توفیق ایشان بر مصلح گری اذعان کرد.
استاد شهید آیتالله مطهری در 13 بهمنماه 1398 هجری شمسی مطابق با 12 جمادیالاولی 1338 هجری قمری در نزدیکی شهر مقدس مشهد به دنیا آمد؛ یکی از مصلح گریهای بی ادعا و پر برکت و پر ثمر ایشان در این دوران را میتوان پیشنهاد تأسیس انتشارات صدرا دانست که آثار استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری بعد از شهادت ایشان و استفاده اهل تحقیق از این آثار، منجر به رونق آن شد؛ تعداد آثار استاد مطهری که در آن زمان 29 مجلد بوده است و در عین حال از زمان شهادت ایشان تا کنون به بیش از 70 جلد اثر جدید رسیده که شامل سخنرانیها، درسها، تفاسیر قرآن و یادداشتهای ایشان بوده و آثار شهید را بالغ بر 100 مجلد ساخته است.
نگاهی به مشیِ یگانهی شهید مطهری / فیلسوفی که برای مردم کوچه و بازار داستان نوشت!از جمله دستاوردهای دیگر اصلاح گریهای ایشان میتوان به نکات دیگری اشاره کرد. گذشته از امام خمینى(ره)، استاد مطهرى اولین شخصیتى است که به خطرِ سران سازمان موسوم به «مجاهدین خلق ایران» پى برد و دیگران را از همکارى با این سازمان باز داشت و حتى تغییر ایدئولوژى آنها را پیش بینى کرد و نیز از سال 1355 استاد شهید به توصیه امام(ره) و نیز به درخواست تعدادی از طلاب فاضل حوزه علمیه قم هفته اى دو روز به قم عزیمت کرده و درسهاى مهمى در آن حوزه القا مىکرد و همزمان در تهران نیز درسهایى در منزل تدریس مىکرد.
درود خدا بر مطهریها
1. مجموعه آثار شهید مطهری، 1384ش، ج19،ص104
[2] . مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (امر به معروف و نهى از منکر(ده گفتار))، ج20، ص: 209
[3] . مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (امر به معروف و نهى از منکر(ده گفتار))، ج20، ص: 210
[4] . نهج البلاغه، خطبه 129
[5] . مقتل خوارزمى، ج 1/ ص 188
[6] . مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (اسلام و نیازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 254
[7] . ج23، ص: 153
[8] . 117 سوره هود
[9] . ج23، ص: 733
[10] . ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[11] . مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (نهضتهاى اسلامى درصد ساله اخیر)، ج24، ص: 96
[12] . نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت 107؛ لَا یُصانِعُ: مدارا و سازش نمى کند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شهید تروریسم منافقین امام خمینی ره شهدای ترور شهید تروریسم منافقین امام خمینی ره شهدای ترور امر به معروف و نهى از منکر آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۴۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادعایهای متعارض اصلاحطلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپها قالیباف با پایداری ائتلاف میکند یا با اعتدالیها؟
در جریان اصلاحات تحلیل هماهنگی در خصوص انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس وجود ندارد به شکلی که برخی از ائتلاف قالیباف با طیف پایداری ها سخن می گویند و برخی از ائتلاف وی با مستقلین و اعتدالیها!
سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید
************
روزنامههای امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که فلسطین محور اجلاس سازمان همکاری اسلامی، تأثیر توافق احتمالی حماس و رژیم صهیونیستی بر تنشهای منطقه، کلاه بیمهای بر سر کارگران ساختمانی و بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیشالظلم در راسک در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
مروری بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان و اعتدالیون بیانگر آن است که آنان در خصوص انتخاب ریاست و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تحلیل های متعارضی مواجه هستند.
بر اساس احصاء صورت گرفته، اصلاح طلبان و اعتدالیون در بازنمایی از شرایط مجلس مبنی بر استیلای رادیکال ها، شدت گرفتن لابی ها برای هئیت رئیسه مجلس، سهم خواهی و سهم دهی ها متفق القول هستند اما در خصوص ائتلاف ها برای ریاست مجلس از سویی و میزان توان مستقل ها، اعتدالیون و اصلاح طلبان از جانب دیگر تحلیل های متعارضی را ارائه می کنند.
برگزاری دور دوم انتخابات و تعیین تکلیف فراکسیونهای مجلس به ویژه انتخاب هیئت رئیسه مورد توجه روزنامههای اصلاحطلب قرار گرفته است، روزنامه آرمان ملی از توافق شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری اظهار توجه کرده و نوشته است:
انتخاب رئیس مجلس بحث مهمی است. ۱۴ اردیبهشت با توجه به ائتلاف شانا و پایداری بهطور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند. حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانهزنیهایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار میکند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد.
این روزنامه در ادامه با تعیین نامزد برای هیئت رئیسه آینده مجلس نوشته است:
اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدیترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است. سیدمحمود نبویان، نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجیبابایی از جمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده، البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری بهطور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.
روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان آناتومی یک رقابت مینویسد:
از مجموع این احوالات تدارک رقابت برخی جریانات اصولگرا برای رقابت با قالیباف بر سر کرسی ریاست مجلس دوازدهم دور از انتظار نبوده و نیست. در مقابل اما جریان قالیباف نیز از انسجام منتخبان مجلس دوازدهم حول محور ریاست او، حتی پیش از برگزاری دور دوم انتخابات میگویند! روزنامه اعتماد ضمن تلاش برای پرهیز از نام بردن طیف اصلاح طلبان در مجلس مدعی شد که مستقلین و اعتدالی ها حدود ۱۰۰ کرسی در مجلس دوازدهم داشته و از نقش موثر این نمایندگان برای رایزنی برای کسب کرسی های مجلس در صورت حمایت از ریاست محمدباقر قالیباف سخن به میان آورد. این روزنامه مدعی شد که صحبت هایی در خصوص انتخابات مسعود پزشکیان به عنوان نائب رئیس مجلس و کسب دو کرسی هیئت رئیسه و ریاست ۳ کمیسیون مجلس انجام شده است.
اما در شرایطی که روزنامه اعتماد از احتمال ائتلاف میان قالیباف و با طیف مستقلین و اعتدالیون سخن به میان می آورد اما روزنامه «هم میهن» مدعی احتمال ائتلاف قالیباف با پایداری ها و طیف رادیکال برای ریاست مجلس خبر می دهد.
هم میهن با بیان اینکه «جبهه پایداری مؤتلف با شانا اگر در مجلس بعدی بخواهد همسویی با جریانی را در پیش بگیرد، بعید است با نمایندگان راهیافته از لیست امنا و صبح ایران به ائتلاف و همراهی نرسد»، می نویسد: «مسلما این شرایط قطعاً به نفع قالیباف نخواهد بود و این امر هم موجب شده که این تصور ایجاد شود که قالیباف از همین حالا و در مجلس کنونی علاوه بر همراهی جریان تندروی موجود، سیگنالهای مثبتی را به تندروها در مجلس بعدی ارسال کند تا بتواند موقعیت فعلیاش را در دور بعدی هم حفظ کند؛ از جمله اینکه برخی حتی احتمال بازگشت طرحهایی مانند طرح صیانت به دستور کار مجلس در روزهای پایانی را در همین مسیر عنوان کردهاند.»
این روزنامه همچنین می نویسد:
درست است که قالیباف حامیانی داشته و به پشتوانه آن پا به میدان انتخابات مجلس گذاشت اما حمایت آنها برای رسیدن به ریاست دوره دوازدهم مجلس کافی به نظر نمیرسد. احتمالاً میانهروها و طیف اقلیت سیاسی مجلس در رقابتی که اگر بین گزینه تندروها و طیف قالیباف شکل بگیرد، دست به همراهی با او خواهند زد اما قالیباف برای رسیدن به ریاست، نیاز به آرای بیشتری دارد و اگر ضرورتی از بیرون بر حضور قالیباف بر ریاست مجلس به میان نیاید، قالیباف چارهای جز جذب رای جبهه پایداری و طیفهای همسو با آن (جریان «امنا» و «صبح ایران») ندارد که آن هم بدون امتیازدهی صورت نمیگیرد و حالا با توجه به شواهد و قرائن مطرحشده به نظر میرسد مذاکرات آغاز شده و اگر قالیباف با همین روند خواهان دستیابی به صندلی ریاست مجلس باشد، با توجه به اینکه در سابقه سیاسی او بالا و پایین و حرکت در طیفهای مختلف اصولگرایی دیده شده است؛ احتمالاً با چهره جدیدی از قالیباف روبهرو خواهیم بود؛ چهرهای که برآمده از همراهی بیش از پیش با تندروهاست!
با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت که در جریان اصلاحات تحلیل هماهنگی در خصوص انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس وجود ندارد به شکلی که برخی از ائتلاف قالیباف با طیف پایداری ها سخن می گویند و برخی از ائتلاف وی با مستقلین و اعتدالیها!
نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در بیان کرسی های متعلق به مستقلین مدعی هستند آرای مستقلین در جبهه اعتدالی ها و اصلاح طلبان می باشد، این طیف که از ۱۰۰ کرسی برای این طیف سخن به میان می آورند پیش از این از فقدان نیروهای اعتدالی و اصلاح طلب در مجلس سخن به میان می آوردند
اصلاح طلبان گرچه تحلیل های متعارضی از شرایط درونی مجلس ارائه می کنند اما کاملا روشن و مشخص است که به دنبال تولید شکاف در میان جبهه انقلاب بوده و تلاش می کنند با طرح برخی حواشی خود را به عنوان اقلیت موثر و تعیین کننده در فضای رسانه ای، بازنمایی کنند.